Wednesday, July 06, 2011

sudah jatuh ditimpa tangga


assalamualaikum..


surah an-Nisa' ayat 79:


"Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat) dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).
"


setiap yang jadi di muka bumi semuanya di bawah kekuasaan Allah, Allah Maha Mengetahui (al-'alim) dan Maha Berkuasa (al-malik) terhadap semua yang di muka bumi.

bulan ni, bukanlah bulan yang mudah untuk saya, diuji dengan ujian yang datang bergolek secara tiba2.. sudah hampir 2 minggu saya tak ada kereta dengan saya, berikutan ada sikit masalah, tak ada kereta memang bukan satu masalah, tp yang jadi masalahnya kepada golongan yang menggunakan kereta secara keperluan bukannya kemahuan..

sebagai contoh, minggu lepas baru sahaja berlansung ceramah agama di masjid al-alami MITC oleh prof sidek baba, sudah sebulan saya menghitung hari untuk ke ceramah tu, tp apakan daya impian saya terkubur macam tu je, lepas tu saya tidak lagi bebas ke masjid untuk mendengar kuliah fardhu ain, kuliah2 maghrib seperti yang selalu saya lakukan dulu.. bukannya niat disini untu bermegah dengan segala kebaikan, sungguh riak itu walaupun hanya sebutir zarah mampu menempah satu seat terus ke neraka jahanam


Hadis riwayat Muslim:


Daripada Abdullah bin Mas'ud r.a, Nabi saw bersabda : "Tidak masuk ke syurga orang yang terdapat di hatinya walau sebesar zarah perasaan takbur"


minggu lepas juga, cafe tutup.. saya pun tak tau nk makan mana dah.. dengan tak tau malunya minta kawan2 yang nak ke kedai mana2 tolong tapaukan.. lepas tu pula, nak ke posting pun susah, nak ke kedai juga susah..


minggu ni pula, saya kene food poisoning.. twice... ari ahad kene masa makan bakso, muntah dan diarrhea dlm 12-13 kali, sangat dehydrate, tp doktor juz bagi tablet dan ORS.. pelik sebenarnye, kalau pesakit mengadu muntah2, with difficulty in swallowing, coz lepas makan mesti muntah, nape pula doktor bg ubat via oral? bukankah secara injection tu lagi bagus method die kalau dlm situasi mcm ni?

papepun, saya juz makan je ubat tu.. as expected, keadaan tak berubah pun.. saya gagahkan ke kelas.. dengan pening, loya dan diarrhea.. semalam, again saya muntah2 dan diarrhea.. once again food poisoning,.. awalnya doktor nk bagi tablet lg, tp saya berdebat dengan dia, ckp cara injection is the method of choice in this situation.. akhirnya doktor mengalah dan memberi saya iv infusion.. insyaAllah saya mengharapkan ari2 yang mendatang mampu memberikan sinar kebahagiaan kepada saya.. semoga bulan ini, bulan dimana nikmat kehidupan saya ditarik sedikit, mampu memberikan saya pengajaran supaya lebih menghargai nikmat ini kelak..

ameen...

1 comment: