Thursday, May 19, 2011

kisah pelajar medik part II




assalamualaikum...


ahaha arini terlintas lagi idea nak menulis.. kalini berkaitan dengan kehidupan saya sebagai pelajar tahun 4 perubatan.. skang ni saya dh masuk clinical dan sedang blaja kat general hospital.. kisah kalini panjang sket, sebab ada mesej penting yang saya nak sampaikan kepada para doctors dan bakal doctors sekalian..


kisah I


seperti biasa, pagi2 saya akan datang pukul 8, kebiasaanya pukul 8 ni saya akan merayau ke semua ward, saje nak tgk mana2 patient yang sudah bangun tidur.. haha

mase saya jalan2, saya ternampak seorang mak cik ni, sayu saja muka dia, jadi saya pun pergi dekat dia tegur,

"assalamualaikum makcik, makcik macam mana harini?"

mak cik tu terkejut, mungkin dia fikir siapalah yang sapa dia pagi2 ni,

"waalaikumusalam nak, alhamdulillah dah makin elok"

saya pun terus duduk di kerusi sebelah katilnya,

saya: "makcik dh makan? termennung jauh tadi saya nampak"

makcik: "makcik dah makan nak, takdelah, makcik fikir bila la agaknya makcik nak sihat, dh makin pulih tp sikit sangat bezanya dari semalam"

saya: "makcik datang kenapa ye?"

makcik: "nak, makcik dah lama batuk2, dekat seminggu dah nak.. dada ni sakit sangat2 dah rasanya"

pendek kata saya pun meneruskan mengambil history makcik ni lepas perkenalkan diri yang saya ini adalah student perubatan..


tiba2 ada seorang intern datang, dengan kasarnya tanya kepada makcik ni,

intern: "makcik, dulu kerja apa? "

makcik: "doktor, 10 ahun dulu saya kerja sebagai kerani, 5 tahun lepas saya kerja kampung je"

intern: "makcik pasti ke tempoh2 tu?"

makcik: "doktor, makcik tak brapa ingat sebenarnye"

intern: "makcik ni, benda senang pun susah nak ingat, dah tua sangat ke makcik ni? umur baru 40, gaya dh macam nenek"

saya terkejut tengok intern ni ckp kasar mcm tu, saya cuma pandang makcik ni... namun makcik masih tersenyum.. lepas intern tu dah pergi dari situ, saya pun mintak maaf bagi pihak intern tu, tapi makcik tu masih tersenyum..

makcik pesan, " nak, nanti kalau kamu dah jadi doktor, jangan macam tu... walaupun kamu hebat, tp jagalah adat.. hormatilah org yang lebih tua dari kita.. walaupun sibuk mcm mana, murahkanlah senyuman tu nak... "

saya hanya mampu tersenyum, "insyaAllah makcik"

4-5 hari lepas tu makcik pun keluar dari hospital... lepas result x-ray keluar makcik di diagnose menghidap pneumonia... saya faham macam mana deritanya sebab saya juga pernah menghidap pneumonia tahun lepas.. alhamdulillah sudah sembuh.. saya juga mendoakan makcik sembuh sepenuhnya.. insyaAllah


kisah II


kalini, sebab takde kelas petang, saya dan rakan-rakan decide untuk pergi ke hospital pada waktu petang.. masa kami merayau2 mencari pesakit yang sudi meluahkan sakitnya kepada kami, saya ternampak seorang makcik ni yang sedang senyum kepada saya dari jauh...

lalu saya pun datang dan salam tangan makcik ni, " assalamualaikum makcik, apa khabar?"

makcik, "waalaikumusalam nak... student ye? buat apa kat hospital petang2 ni? dh lewat"

saya: "ye makcik saya student... saja datang tengok2, takde kerja nak buat kat campus"

makcik: " rajin kamu ni ye.. anak orang mana?"

saya: "orang ipoh makcik.. hehe makcik sakit ape ye?"

makcik: " makcik sakit bila nak kencing nak, doktor kata ada batu"

pendekkan cite lagi skali, pas sembang2... saya pun tanya makcik ni,

"makcik bila operate, dktor dah ckp?"

makcik: "makcik tanak operate nak, makcik dh ckp makcik tak mau kat doktor"

saya terkejut, "nape makcik tanak operate?"

makcik, " sakit nak operate ni, makcik takut tengok darah, mcm mana makcik nak tengok darah makcik sendiri nanti masa operate? nanti makcik pengsan"

saya dh rase pelik time ni, "doktor tak ckp ke kat makcik nanti masa operation makcik tak sedar?"

makcik: "eh yeke nak? doktor tak ckp pun, betul ke makcik tak sedar?"

saya: " betul makcik, doktor bius nanti.. makcik apa kata makcik bincang semual dengan doktor, sebab surgery adalah yang terbaik untuk makcik... tanya doktor betul2 pasal bius tu makcik"

makcik: "kalau betul kamu ckp, makcik setuju operate nak!"

ketika pulang saya terfikir.. doktor tak explain ke kat makcik ni mengenai procedure?


kesimpulan yang boleh buat dari dua kisah ni, walaupun kita ni berpangkat besar, rendahkan lah suara bila bercakap dengan pesakit dan sentiasalah bersabar bila menghadap pesakit2... memang banyak karenah, dan kita pun kadang2 penat, banyak kerja nak kene buat, tp pada masa sama cuba la selami hati semua pesakit kita, diorg pun tanak duduk kat ward tu, takde sapa mintak sakit datang..

dan janganlah jadikan pesakit kita tu robot, diorg juga ada hati dan perasaan.. mungkin diorg asal dri kampung, kurang ilmu.. apa salahnya kita explain kepada diorg, mcm mana semua.. kene faham, untuk orang yang tiada pendedahan, semestinya operation tu adalah sesuatu yang menakutkan...

saya harap dan berdoa agar saya dan rakan-rakan dapat mengekalkan budi bahasa dan sentiasa bersabar nanti mase dh kerja insyaAllah..


Hadis riwayat Ahmad:


Daripada Aisyah r.ha., Nabi saw bersabda: "Ya Allah! Engkau telah mengelokkan kejadianku, maka perelokkanlah akhlakku"


amin...

5 comments:

  1. budak rajinnn pelajar contoh manipall...salute!!

    ReplyDelete
  2. tu la... banyak bende kite boleh belajar kat hospital kan kan kan... :)

    ReplyDelete
  3. isman: pesal letak link wiki hahaha btw ngarut lah ko la pelajar contoh pmc

    parton: hahahah memang banyak!!! sobs2 kalau nak cite banyak lg kot.. sobs2..

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:46 PM

    *thumbs up* =)

    ReplyDelete