Saturday, May 16, 2009

ketika diuji dengan ujian kesakitan..



bismilahhirahmanirrahim...


dengan segala puji-puji kepada Allah swt yang mencipta sekelian alam..

minggu ni, ntah kenapa saya sakit btol dada, kadang2 sesak nafas.. ble jumpe doktor, saya tak brape faham apa yang tak kene ngan badan saya ni.. saya pun tak amik kisah, mintak die ulang balik.. hehe..

tapi ble saya sakit ni, setiap kali bangun dari tidur, rase bersyukur kerana Allah swt masih lagi memberikan saya peluang untuk hidup di muka bumi ini, mencari keredhaanNya, beribadat sebagai hambaNya sebagai bahan untuk dibawa ke alam akhirat nanti.. InsyaAllah..

saya bersyukur kerana walaupun kadang2 susah nak buat keje, tp alhamdulillah, sakit yang diuji ini menunjukkan Allah swt masih lagi mengingati saya..

Hadis riwayat al-Bukhari:

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"

Hadis ini bermaksud,Allah swt menguji orang tertentu dengan pelbagai musibah untuk memberikan ganjaran kepadanya. Sekadar peringatan buat sahabat-sahabat dan diri sendiri, ble sakit atau ditimpa musibah, janganlah kita mengeluh, tapi hendaklah kita bersyukur kerana Allah masih lagi mengingati kita, hambaNya.. alhamdulillah

Selain tu, ada lagi satu hadis yang saya nak kongsi, hadis dari riwayat al-Bukhari dan Muslim:

Daripada Abu Said al-Khudri r.a., dan Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Tidak menimpa seseorang Mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan, dan kesedihan malahan kedukacitaan, melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya"

So, ble kite sakit, time ni banyak-banyak kanlah selawat, zikir, mengingatiNya, sesungguhnya setiap penyakit itu pasti ada ubatnya, seperti yang tercatat dalam hadis riwayat al-Bukhari:

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi saw bersabda: "Allah tidak menurunkan suatu penyakit melainkan Allah menurunkan penyembuh untuknya"

Doa melegakan kesakitan : Hadis riwayat Muslim

Daripada Uthman bin Abu al-Ass r.a., ia mengadu kepada Rasulullah saw akan kesakitan dirasai pada jasadnya sejak ia memeluk Islam, lalu Rasulullah saw bersabda kepadanya: "Letakkan tangan engkau pada bahagian jasad yang engkau merasai sakit, dan katakanlah: 'Dengan nama Allah', sebanyak tiga kali, kemudian katakanlah sebanyak tujuh kali: 'Aku mohon berlindung dengan Allah dan kekuasaanyaNya daripada keburukan yang aku dapati dan aku berwaspada"

Muhasabahlah diri sementara kita masih diberi peluang untuk bertaubat, diberi peluang untuk terus mengejar peluang mencari pahala, mencari keredhaanNya, bekalan untuk dibawa di alam akhirat nanti, ketika masa lapang, apakah yang kita lakukakan, apakah kita lebih banyak melakukan dosa daripada mencari pahala, fikir-fikir kanlah sementara masih ada...

Ingatlah firman Allah dalam surah al-'asr(103) ayat 1-3 yang bermaksud:


وَالْعَصْرِ : Demi masa!

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ : Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian


إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ : Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.






1 comment:

  1. Anonymous6:04 AM

    nak baca pun x nampak acano

    ReplyDelete