Tuesday, July 06, 2010

nobody is perfect..



assalamualaikum...


saya terfikir dengan isu ni "nobody is perfect"

perfect mcm mana? dari segi ape?

sebenarnye nak ikutkan perfect boleh dari pelbagai aspek.. contohnya dari segi sahsiah, cara bercakap, cara handle things dan sebagainya.. btol ke sebenarnye kita semua tak sempurna? takde sape pun antara kita yang tak sempurna?

kalau nak ikutkan kalau kita lihat alasan "nobody is perfect" selalu je dilemparkan sekarang ni.. saya cuma terfikir.. memang benar dalam dunia ni tiada siapa yang sempurna.. kerana sifat sempurna itu hanyalah milik Yang Maha Esa..

tapi kita semua boleh berusaha mengubah diri dan cara hidup ke arah yang sempurna.. sempurna dari segi dunia dan akhirat.. memang iman manusia naik turun, kadang2 kita lalai dalam dunia kehidupan sehingga mengabaikan tanggungjawab kepada Ilahi.. tambah2 sebagai student medik.. kalau kata esok nak exam final, baru la semua orang kelam kabut nak berdoa, mengaji al-quran dan sebagainya.. cuba kalau dpt result tengok2 distinction.. brape ramai yang time tu terus ingat kepada Allah? yang mengucapkan kalimah "alhamdulillah?"

selalu mcm tu la manusia, bila susah baru kelam kabut mengingatiNya, kalau bukan je ibadah sunat tp ibadah wajib pun tunggang langgang.. kalau kata ada rancangan tv yang best time maghrib contohnya, solat pun seminit je dh abis semua, doa dan mengaji lansung takde.. semua kelam kabut lepas solat lari ke hadapan tv.. kalau time terawih pula (sunat mua'akad) kalau malam tu ada cerita best kat tv, saf kat masjid tinggal beberapa kerat jemaah sahaja..

berbalik kepada isu "nobody is perfect", memang benar setiap insan sebenarnye banyak kekurangan.. sebab tu lah kita sebagai masyarakat islam bertanggungjawab untuk saling tegur menegur sesama kita.. teguran itu juga patutnya secara berhemah.. bukannya tanpa adab, perlu dengan budi bicara yang indah supaya mesejnya sampai dan tidak ada mana-mana pihak yang tersinggung dengan ape yg ingin kita sampaikan.. tak perlu marah2 atau tidak perlu membuat muka, kalau boleh kita tegur secara berdepan.. takperlu menjatuhkan air muka seseorang itu dengan kata-kata yang kurang manis atau tegur secara public.. only if ramai yang terlibat barulah kita tegur depan public.. tp itupun kene guna bait-bait yang indah untuk diucapkan... pendakwah hendaklah menampilkan imej yang baik depan masyarakat.. dan bagi saya kita semua adalah pendakwah, bukan sahaja berdakwah kepada masyrakat, tetapi juga kepada diri sendiri.. tampilkanlah kepada umat yang lain bahawasanya islam itu adalah indah.. InsyaAllah

Hadis riwayat al-Bukhari:

Daripada Abdullah bin 'Amr r.a., Nabi saw bersabda: "Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat dan ceritakanlah mengenai Bani Israel. Tiada sebarang kesempitan dan dosa"

kepada diri sendiri, kita juga perlu fikir.. sebelum kita bagi alasan "nobody is perfect", or "aku juz insan biasa, tak lari dari buat kesilapan" kite fikir dulu, kita dh cuba avoid belum kesilapan tu? kita sedar atau tak time buat silap tu? kita tau tak kita tgh buat silap? atau kita sengaja buat2 tak tau kita tgh buat silap? benda-benda ni perlu ditanya kepada diri.. sebab kalau diri sendiri tak mampu memberikan jawapan yang sewajarnya, mcm mana pula kalau di padang mahsyar soalan-soalan ini ditanya oleh Yang Maha Esa? adakah jawapan yang bakal kita berikan itu diterima olehNya? mcm mana pula kalau Allah tanya, kenapa solatmu tidak sempurna? boleh ke kita jawab "Ya Tuhanku, nobody is perfect?" boleh ke jawapan itu diterima oleh Yang Maha Esa? tepuk dada tanyalah iman..

akhir kata, saya menyeru kepada sahabat-sahabat dan kepada diri sendiri terutamanya, jagalah pergaulan kita dengan lelaki or perempuan, jagalah kelakuan, jagalah pakaian dan jagalah nikmat kurniaan Allah - mata, hati, telinga, tangan, kaki,lidah.. mata kurniaan Allah itu dikurniakan untuk melihat keindahan ciptaanNya, sebaliknya kita gunakan untuk melihat maksiat.. hati kurniaaNya itu adalah untuk mengingatiNya, sebaliknya kita gunakan untuk memikirkan perkara-perkara maksiat.. telinga kurniaaNya itu dikurniakan untuk mendengar bacaan suci al-quran dan kalimah-kalimah mulia sebaliknya digunakan untuk mendengar maksiat, umpatan-umpatan.. lidah kurniaaNya sepatutnya digunakan untuk memuji Yang Maha Esa, melafazkan kalimah al-quran sebaliknya digunakan untuk mengumpat, mencaci,mencarut, mengucapkan kata-kata maksiat... tangan dan kaki kurniaaNya sepatutnya digunakan untuk melakukan dan pergi ke tempat-tempat mulia, melalakukan ibadah-ibadah suci sebaliknya digunakan untuk pergi ke tempat-tempat maksiat, melakukan perkara-perkara maksiat..


hargailah nikmat ini sebaiknya sebelum semuanya ditarik semula oleh Yang Maha Esa.. kepada diri masing2,again.. tepuk dada tanyalah iman.. adakah syurga yang dicari ataupun neraka.. kepada yang ditegur.. jangan selalu sangat marah apabila ditegur, sebaliknya terimalah dengan hati yang terbuka.. fikirkanlah kebenaran kepada semua teguran itu.. jangan dipandang kepada siapa yang menegur sebaliknya pandangalah kepada apa yang ingin disampaikan.. dan kepada yang menegur.. guna lah bahasa-bahasa yang indah semasa menegur.. saya juga tak terlepas dari buat silap, so kita sebagai masyarakat yang hidup sekali marilah saling tegur menegur.. insyaAllah saya juga akan sedaya upaya memperbaiki kelemahan diri yang sememangnya banyak ni.. huhu semoga kita semua berjaya menempatkan diri ke syurganya tapi bukan ke nerakanya.. insyaAllah.. maaf if ada mana-mana perkataan di atas yang menyinggung mana-mana pihak.. biarlah kita menangis sekarang kerana menyesal dengan kesilapan-kesilapan kita, jangan menangis di padanag mahsyar.. nau'zubillah..


Hadis riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah dan al-Hakim:

Daripada Aisyah r.a., Nabi saw bersabda: "Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mulia, Engkau menyukai keampunan maka ampunkanlah daku"



2 comments:

  1. yer..tiada yg sempurna melainkan Allah kerana DIA Pencipta..tapi seorg mukimin itu perlu sentiasa membaiki diri dari semasa ke semasa, saat ke saat, minit ke minit..btul x?? :p

    that's why we must to complete each other..
    kerana ummat Islam itu bersaudara :)

    ReplyDelete
  2. ha btol tu.. sebab tu ada ckp kat atas tu kite kene berusaha mencomplete kan diri.. haha :)

    haha yelah2 we complete each other ;p

    ReplyDelete